01
Kwi

Wyciśnij tę cytrynę… czyli 3 proste kroki do lepszej konwersji i większej sprzedaży!

Fotolia_33042450_Subscription_Monthly_M

Każdy z nas chciałby mieć magiczny przycisk po wciśnięciu którego automatycznie (i najlepiej, bez wysiłku) zwiększy nam się ilość osób które będą się z nami kontaktowy i składały zamówienia w naszej firmie. Niestety przycisk taki nie istnieje… ale na szczęście dostępne są różnego rodzaju narzędzie a czasami „proste chłopskie” sposoby które mogę zdziałać cuda.

Jedno jest pewne – żeby skutecznie sprzedawać, Twoja oferta musi trafiać do osób, które są nią naprawdę zainteresowane. Natomiast aby zwiększyć poziom sprzedaży musisz albo zwiększyć ilość osób które odwiedzają Twoją stronę albo zwiększyć poziom konwersji, czyli to ile z pośród tych osób zdecyduje się na wykonanie akcji na jakiej nam zależy (np. złożenie zamówienia).

W tym krótkim artykule skupimy się na drugim rozwiązaniu a więc na tym jak możemy wycisnąć więcej z tego co już mamy.

 

Krok 1 – Sprawdź swój współczynnik odrzuceń

Większość osób podczas optymalizacji swojej strony skupia się tylko na współczynniku konwersji. Oczywiście są to dane kluczowe ale… zanim przejdziemy do konwersji wyjaśnimy sobie może to czym dokładnie jest współczynnik odrzuceń.

Współczynnik odrzuceń to odsetek wizyt, podczas których użytkownik widzi tylko jedną stronę i opuszcza witrynę bez wchodzenia w interakcję z nią. Innymi słowy użytkownik kliknął naszą reklamę wszedł na stronę i … od razu z niej wyszedł.

Przypomnij sobie co napisałem na początku – aby skutecznie sprzedawać Twoja oferta musi trafiać do osób, które są nią naprawdę zainteresowane. Współczynnik odrzuceń pozwala nam określić to, czy sprowadzamy tzw. „dobry ruch” na naszą stronę. Innymi słowy czy Twoja reklama trafia do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą czy może spuszczasz swoje pieniądze tak jak wodę w toalecie?

Co z tego, że Twoją stronę odwiedza 100, 200, 1000 osób dziennie jeśli 90% z nich od razu ją opuszcza bo trafiła tam przez przypadek lub jest kompletnie nie zainteresowana tym co oferujesz.

odrzucenia

Ogranicz swój współczynnik odrzuceń a gwarantuje Ci, że poziom konwersji sam skoczy w górę bez żadnych dodatkowych zabiegów.

Współczynnik odrzuceń znajdziesz w zakładce „Zachowanie – ogółem” na swoim koncie Google Analytics.

 

Krok 2 – Dopasuj stronę lądowania do reklamy

Na dobrze, wiemy już, że należy ograniczyć nasz współczynnik odrzuceń – ale jak to zrobić? Jednym z najprostszych sposobów na to jest odpowiednie dopasowanie strony lądowania do reklamy którą widział klient.

Widzisz klient który przechodzi na Twoją stronę z reklamy, ma już o niej pewne wyobrażenie. Wie, co wpisał w wyszukiwarce czy w jaką reklamę kliknął. Twoim zadaniem jest więc odpowiedzieć lub wręcz umocnić to wyobrażenie – wtedy użytkownik zostanie na Twojej stronie – w innym wypadku od razu z niej wyjdzie.

Aby sprawdzić czy Twoja strona i reklama są odpowiednio dopasowane odpowiedz sobie na te 3 pytania;

  1. Czy Twoja strona oferuje użytkownikowi to, co obiecałeś mu w reklamie?
  2. Czy treści na stronie pasują do tego, co użytkownik spodziewa się zobaczyć na Twojej stronie?
  3. Czy Twoja strona pasuje wizualnie do reklamy jaką widział klient?

Jeśli odpowiedziałeś „tak” na wszystkie 3 pytania to pozostaje mi tylko bić brawo w innym przypadku musisz zastanowić się nad następującymi kwestiami:

ad. 1 – Jeśli reklamujesz np. video z darmowymi poradami o tym jak schudnąć a po wejściu na stronę oferujesz klientowi świetny produkt który pomaga zrzucić kilka zbędnych kilogramów oczywiste jest, że Twoją ofertą nikt się nie zainteresuje. Nie tego spodziewał się użytkownik, on był przygotowany na otrzymanie czegoś za darmo nie na sprzedaż.

ad. 2 – Jeśli reklamujesz np. buty sportowe marki Adidas ale po kliknięciu w reklamę i wejściu na stronę użytkownik zobaczy stronę główną Twojego sklepu a nie kategorię „buty sportowe” jedynie z wyselekcjonowanymi butami firmy Adidas to masz problem. Klient był zainteresowany butami Adidas i je spodziewał się zobaczyć a nie stronę głową sklepu sportowego gdzie dopiero ma zacząć szukać butów które go interesowały.

ad. 3 – Słowo „identyfikacja wizualna” nie powstało jedynie po to aby zwiększyć bogactwo języka polskiego. Musisz zadbać o to aby Twoja reklama była swego rodzaju przedłużeniem Twojej strony. Jeśli klikam na reklamę która jest czerwona a następnie trafię na niebieską stroną moją pierwszą myślą będzie „chyba źle kliknąłem wrócę na poprzednią stronę i kliknę jeszcze raz”o ile ponownie znajdę reklamę i o ile ponownie to ona mnie zainteresuje – bo przecież mogę zauważyć coś innego albo sama reklama może już się nie pojawić.

 

Krok 3 – Mniej znaczy więcej

No dobrze załóżmy, że nasza reklama jest dopasowana do strony lądowania a klient zainteresowany naszą ofertą. Co dalej?

Jedną z bezwzględnie najprostszych metod zwiększania skuteczności każdej strony na której klient ma złożyć zapytanie/zamówienie jest jej uproszczenie. Metoda ta, chyba głównie przez swoją prostotę, jest niedoceniana przez wiele osób mimo, że potrafi podnieść współczynnik konwersji nawet o kilka procent.

Usuń menu, reklamy, promocje, nowości itd. Innymi słowy pozbądź się elementów które rozpraszają uwagę klienta. Na stronie sprzedażowej uwaga klienta powinna być skupiona tylko na akcji jaką ma wykonać!

Jeśli Twoja strona sprzedażowa jest częścią większego serwisu pomyśl nad ukryciem niektórych elementów w celu skupienia uwagi klienta na tym co ma zrobić. Na przykładzie poniżej widać 2 podstrony jednego serwisu. Po lewej mamy typową stronę z opisem oferty po prawej zaś formularz zapytania o ofertę.

deco

Zwróć uwagę na fakt, że na stronie zapytania o ofertę mamy jedynie niezbędne elementy takie jak logo (identyfikacja), dane kontaktowe do firmy, nazwę strony link powrotu do poprzedniej strony i sam formularz do złożenia zapytania. Warto w tym miejscu pokazać dodatkowo wszelkiego rodzaju elementy zwiększające zaufanie do firmy takie jak certyfikaty (adekwatne do składanego zapytania/zamówienia), plakietki „Rzetelna firma” czy „Słuchamy opinii naszych klientów” itp.

 

Podsumowanie

Odpowiednie dopasowanie strony lądowania do reklamy oraz maksymalne uproszczenie sposobu skontaktowania się z firmą połączone z skupieniem uwagi klienta na akcji jaką chcemy aby wykonał to jedne z najprostszych zabiegów jakie możemy wykonać na swojej stronie w celu zwiększenia poziomu konwersji oraz sprzedaży.

Zachęcam Cię również do napisania o swoich wynikach i tym jak te proste porady pomogły Tobie osiągnąć lepsze wyniki. A jeśli chcesz otrzymywać więcej takich artykułów polecam zapisać się do mojego darmowego biuletynu.