20
Kwi

5 fundamentalnych elementów każdej strony lądowania

5elementow

Zaprojektowanie strony lądowania która będzie skutecznie konwertowała odwiedzające ją osoby w klientów faktycznie składających zamówienia/zapytania o naszą ofertę to jedna z najtrudniejszych rzeczy do zrobienia w internecie.

Jest tak bowiem, nie ma jednakowej recepty która, w każdym przypadku, zadziała dokładnie tak samo skutecznie. Każdy biznes, każda grupa klientów czy każdy produkt lub usługa jest nieco inny i wymagać będzie od nas indywidualnego podejścia. To co działa w jednym przypadku może okazać się zupełnie nieskuteczne w innym.

Na szczęście, nie oznacza to, że musimy błądzić po omacku. Choć nie ma jednego gotowego przepisu na sukces to są pewne elementy które odpowiednio zastosowane mogą skutecznie zwiększyć poziom konwersji naszej strony lądowania. Pisałem o tym choćby tutaj.

W tym artykule skupię się więc nie na elementach ale na kwintesencji każdej strony lądowania a wiec na treści.

Element 1 – Tytuł / Nagłówek

Nagłówek to jeden z absolutnie najważniejszych elementów naszej strony lądowania. To on decyduje o tym czy dana osoba w ogóle zacznie się tym co mamy do zaoferowania czy nie.

Dobry nagłówek powinien być relatywnie krótki, dobrze widoczny i odpowiadać na 2 podstawowe pytania :

  • Co jest ofertą tej strony?
  • Co mi to da?

Nagłówki które nie odpowiadają na te 2 podstawowe pytania prawie zawsze zabijają konwersję na stronie.

Przykład świetnego nagłówka:
5elements_img1
z ang.: Co sprawia, że twoi użytkownicy opuszczają Twoją stronę?

Więcej o nagłówkach możesz przeczytać tu i tu.

 

Element 2 – Podtytuł

Prezentowany zaraz pod nagłówkiem jest zazwyczaj drugim najbardziej widocznym elementem na stronie. Zobacz jak wiele uwagi poświęcane było na podtytuł widoczny na tej stronie lądowania:

5elements_img2

Źródło: http://www.wholegraindigital.com/blog/case-study-how-we-designed-our-landing-page-using-eyequant/

Nawet zdjęcie widoczne zaraz pod tym podtytułem nie skupiało na sobie tyle uwagi mimo, że rozmiarowo było elementem zdecydowanie bardziej widocznym.

Rolą podtytułu jest rozszerzenie i dokładniejsze objaśnienie tego o czym pisałeś/aś w nagłówku. Wracając do naszego przykładu z punktu 1
5elements_img1

z ang: Dowiedz się sprawdzając gdzie Twoi użytkownicy klikają i jak daleko przewijają Twoją stronę.

Ten podtytuł jest świetnym objaśnieniem tego co robi narzędzie proponowane przez firmę Crazy Egg i jednocześnie rozwinięciem tego o czym pisaliśmy w nagłówku.

 

Element 3 – Wypunktowane korzyści

Jeśli zastanawiało Cie kiedykolwiek dlaczego na tak wielu stronach lądowania znajdziesz zamiast opisu produktu/usługi wypunktowane korzyści z niej płynące to odpowiedź na to pytanie jest następująca – ponieważ to działa.

Ludzie nie mają czasu czytać więc jedynie skanują tekst w poszukiwaniu tego co wg. nich jest istotne i pomoże im podjąć decyzję o tym czy kupić dany produkt czy nie. Wypunktowanie korzyści płynących z Twojej oferty to jedna z najważniejszych rzeczy jaką możesz zrobić.

5elements_img3

Przy czym kluczowe jest tu stwierdzenie o „wypunktowaniu korzyści” nie „cech”. Pamiętaj klienci systematycznie zadają sobie jedno i to samo pytanie „Co Ja będę z tego mieć?„.

Zamień cechy na korzyści i spraw aby były one łatwo widoczne a gwarantuje, że poziom konwersji Twojej strony od razu się zwiększy.

 

Element 4 – PopUp

Tak, wiem co część z was zaraz powie – przecież nikt nie lubi tych irytujących, wyskakujących okienek (!) … Prawda?

Cóż jak mawiał dr. House – wszyscy kłamią. Być może analizując sytuację czysto intelektualnie klienci nie lubią wyskakujących okienek ale niestety większość z nas (choć się do tego nie przyzna) dokonuje zakupów pod wpływem chwilowych emocji i jest to tak samo prawdziwe dla paczki gum jak i samochodu za kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy złoty.

Jak więc odpowiednio wykorzystać PopUp ? Ponownie do przekazania korzyści ale w nieco inny sposób niż wcześniej. Zademonstrujmy to ponownie na przykładzie firmy Crazy Egg :

5elements_img4

z ang: Konwertuj więcej użytkowników w zyski! Z tymi 4 potężnymi narzędziami od Crazy Egg

Popup ten pojawia się po około 20-30 sekundach spędzonych na stronie bez wykonania jakiejkolwiek akcji. Jest to czas w którym klient mógł się zapoznać już z podstawową ofertą i podjąć decyzję – przetestuję to narzędzie czy nie?

Jeśli nie podjął do tej pory żadnej akcji oznacza to że najprawdopodobniej zrezygnuje z podjęcia akcji dlatego Crazy Egg w tym kluczowym momencie pokazuje mu ponownie główną korzyść płynącą z ich oferty.

Innym mądrym zastosowaniem PopUp-ów jest oferowanie darmowego bonusu w zamian za zapis na listę. Da to nam szansę kontaktu z klientami którzy jednak nie okazali się gotowi do dokonania natychmiastowego zakupu ale w zamian za mała zachętę są skłonni podać nam swój e-mail. Oczywiście sam wabik (darmowy bonus) jak i seria wiadomości jakie klient otrzyma muszą być tematycznie powiązane z produktem (lub kategorią produktów) jaki mu prezentowaliśmy na samym początku.

 

Element 5 – Wezwanie do akcji

O wezwaniach do akcji pisałem już sporo tu i tu dlatego w tym miejscu ograniczę się tylko do ogólnego podsumowania.

Wezwania do akcji są drugim (po tytule) najważniejszych elementem twojej strony lądowania. MUSISZ klientowi powiedzieć co dokładnie powinien on zrobić w danym momencie oraz możliwie uprościć mu możliwość podjęcia żądanej akcji.

Dlatego właśnie wezwania do akcji w formie przycisków czy klikalnych linków są tak cholernie ważne! Staraj się jednak unikać ogólnych zwrotów jak np. „wyślij” – choć dany przycisk może faktycznie służyć do wysłania formularza zdecydowanie lepiej jest napisać np. „Dobierz swój darmowy e-book” niż po polach „imię” i „e-mail” dać przycisk „wyślij”.